ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )

36

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )

شتافت و در اوايل سال 1137 هجرى ( پايان 1724 م . ) به جهرم رسيد . در اين‌جا حاكم محل عبدالغنى بيگ كه سازمان مقاومت عليه افغان‌ها را تشكيل داده بود به سيد احمد پيوست . در آن زمان نواحى نزديك لار به جز قلعه در دست افغان‌ها بود . حاكم افغانى شيراز نهصد تن را براى بيرون راندن سيد احمد خان از جهرم و محاصرهء اين شهر بدان صوب گسيل داشت . محاصره شش ماه به درازا كشيد اما به سبب پايدارى سرسختانهء مدافعان شهر ، ناكام ماند . در آوريل 1725 اشرف‌خان به جاى پسر عمويش محمود بر تخت سلطنت نشست . افغان‌ها به سبب دشوارىهاى داخلى خود از محاصرهء جهرم دست برداشتند . سيد احمدخان در رمضان 1127 ه ( ژوئن 1725 م . ) از جهرم بيرون شد و در آن ناحيه به گردآورى سپاه پرداخت . در شهرهائى مانند داراب نيريز ، اصطهبانات ، فسا ، وخفر ، قريب شش هزار سپاهى به او پيوستند . در آغاز همان سال طهماسب ميرزا از فعاليت‌هاى او كه خائنانه قلمداد شده بود آگاه گشت . بنا بر اين ولى محمدخان شاملو و شاهوردىخان چنگى كرد را به ترتيب مقام بيگلربيگى كرمان و سپهسالارى فارس داد . شاهزاده طى فرمانى سيد احمدخان را شورشى و غاصب قلمداد كرده از او خواست به شاهوردىخان كه به نيريز و داراب رفته بود تسليم شود . بنا به نامه‌اى كه آوانس « 2 » به رئيس كمپانى هلند در تاريخ اول اوت 1725 نوشته بود : خبرهاى مربوط به مرگ محمود شاه كه به كرمان رسيده نشان مىدهد كه او در آغاز ماه ژوئن درگذشته است . اما بيگلربيگى كرمان پيش از اين در آغاز ماه مه 1725 از كرمان براى نبرد با افغانان بيرون رفته بود . ( گزارش نشده كه خروج محمد ولى - خان شاملو از كرمان با آگاهى از مرگ محمود بوده ولى احتمالا آگاه بوده است ) ولى محمدخان به سيرجان رفت و بر اساس گزارش‌ها تا ماه اوت هنوز در آنجا بوده است . بنا به نامه‌اى كه برادر ولى محمدخان به پيتر اتلام « 3 » مدير شركت هند خاورى هلند در گمبرون نوشته و آن در 30 ژوئن 1725 به دست اتلام رسيده ، وى به بهيميهت « 4 »

--> ( 2 ) - Awannees ( 3 ) - Pieter 'tlam ( 4 ) - Bhimiht